Marianne Glargaard

Marianne smiler og har briller og langt hår

Jeg hedder Marianne Glargaard er årgang 1964. Jeg er uddannet pædagog og har været dagplejer siden 2006.  Jeg har to voksne børn fra 1992 og 1994, der begge er godt videre og bor hhv. i Viborg og København.

Jeg bor i et hyggeligt hus på Solvej i Bjerringbro, med en dejlig lukket have med god plads til dejlig leg.

Jeg arbejder som dagplejer fordi jeg trives, glædes og næres ved den nærhed og det samarbejde jeg har med både børn og forældre. Jeg har en god faglig ballast i min uddannelse som pædagog og selvfølgelig erfaringen med de mange børn og familier, jeg har haft glæden af at have i min dagpleje.

Jeg syntes, jeg som dagplejer har mulighed for at give det nærvær og den tid der skal til, for at give børnene den bedste platform at komme videre i livet på

Tid, ro og nærhed er vigtigt for de små.

Jeg skaber tydelige og lærerige rammer; er rolig, tålmodig, omsorgsfuld og kærlig.

I min fritid nyder jeg bl.a. at makke rundt i min have, cykelture og fitness. Og bruger selvfølge tid med min familie og venner.

Mariannes hus i røde mursten. Der er holder en bil foran og der er dækket med sne

Jeg har et dejligt rummeligt legeværelse med hyggelig sofa og plads til leg og hygge . Mellem legeværelse og køkken er der en god bred fordelingsgang med dejlig plads til de lidt mere aktive lege med f.eks. bobles og tumlemadras. I haven har jeg et skur til barnevogne, stort fliseområde med sandkasse, lille legehus og overdækket lege bord og græsplæne med rutsjebane.  Jeg har gode overdækkede steder, hvor barnevognene kan stå når de små sover.

En dag kan f.eks. se sådan jeg modtager børnene mellem klokken 6.30 og 9.00. Vi leger og hygger, dem der har brug for en lille morgenlur puttes efter behov. Ved 8.30 – 9 tiden får vi formiddagsmad og vi er klar til leg i haven eller måske gå en tur i skoven, til åen , på legeplads, en gåtur hvor vi måske møder  ænder, gravemaskiner, en lastbil der får læsset varer af med en truck eller det der lige passer til børneflokken den dag.

Ved 11 -11.30 spiser vi frokost og børnene puttes ved 12 – 12.30 tiden alt efter behov og de sover til de vågner, hvis ikke andet er aftalt med forældrene. Klokken ca. 15.00 spiser de, der er vågne eftermiddagsmad.

Tak for en dejlig dag

Vi mødes med vores legestuegruppe (3 andre dagplejere og børn) en gang om ugen om formiddagen.

En gang om måneden holder vi heldagslegestue, hvor børnene (og deres barnevogn) møder ind og hentes i legestuen. Vi holder til på Gudenåvej i fiskeklubben der er dejlige lyse lokaler. Det er i legestuen børnene lærer at færdes i en større flok, og vi laver aktiviteter og sociale lege. Vi voksne bruger middagsstunden i heldagslegestue fagligt arbejde bl.a. Topi.

Generelt er jeg aktiv og deltagende og mødes med mine kollegaer en til to gange om ugen  bl.a. i skoven eller i en have.

Vi fejrer årets højtider f.eks. påsken. Vi holder  fastelavnsfest, . Juletræsfest i legestuen hvor der er forældre kaffe med æbleskiver den dag, vi har juletræsfest. Og  så er der kaffe/kage sommerhygge ca. juni.

Herhjemme julehygger vi  i december og vi fejrer fødselsdage som i ønsker det. Jeg giver alle børn både fødselsdagsgave og julegave.

For mig er forældresamarbejdet meget meget vigtigt. Når vi har tillid og er trygge ved hinanden, har vi den bedste mulighed for sammen at kunne gøre det godt for jeres barn.

Vi har i fællesskab ansvaret for, at jeres lille guldklump trives og har det godt.

Der sker så meget de første år. Og jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at give jeres barn en god og tryg tid her hos mig, hvor jeg vil tilpasse aktiviteter og dagens indhold efter børnenes/børnegruppens behov.

Så jo bedre vi er til løbende at få snakket om, hvad vi glædes over, bekymres over eller bare undrer os over, jo bedre mulighed har vi for i fællesskab at gøre de bedste for jeres lille barn.

På det praktiske plan, forventer jeg, af hensyn til min planlægning af dagen, at vide hvornår børnene møder om morgenen og bliver hentet om eftermiddagen. Hvis tiderne er skiftende, vil jeg gerne vide dagen før – hvornår barnet møder og hentes den næste dag.

Når de små starter i dagplejen har de typisk brug for en lille lur om morgener. Så de er friske til en  dejlig formiddag med de andre børn. Efterhånden som de bliver ældre har de ikke brug for morgenluren mere, og kan nøjes med middagsluren.

Jeg putter typisk ved 12 tiden - alt efter behov. Trætte og fyldte med oplevelser trænger de små til at samle ny energi.

Børnene sover til de vågner af sig selv (medmindre andet er aftalt med forældrene) i deres egne barnevogne,  der kan stå i mit skur fra mandag til fredag.

Hos mig kan i enten have en taske med frem og tilbage hver dag – eller den kan stå hos mig i hverdagene og i tager den med hjem i weekenden.

Tasken/kassen skal indeholde et komplet sæt skiftetøj fra inderst til yderst.

Et par ekstra sutter, hjemmesko, en rulle poser til beskidt tøj, overtøj der passer til vejret typisk vinter jakke, flyverdragt, vanter, hue, varm trøje og varme støvler og et dejligt sæt til at sove i.

Det er også altid dejligt med et varmt tæppe i barnevognen om vinteren, så jeg har mulighed for at regulere alt efter temperaturen.

Til sommeren:

Thermo tøj (helst todelt), regntøj (helst todelt), varm trøje, gummistøvler, kondisko, sandaler.

I kan tage en hel pakke bleer (ikke up and go)  og u parfumerede vådservietter med ad gangen.

Sygdom: hvis jeg skulle blive syg, hvilket heldigvis er sjældent, bliver i tilbudt gæstepleje. Jeg sætter tøjet ud i børnenes barnevogne, så det er nemt lige at hente.

Mandag: Kl. 6.30 – 16.15

Tirsdag:  Kl. 6.30-  16.15