Dagplejepædagogens rolle

Dagplejerne får regelmæssigt besøg af dagplejepædagogen. Her får dagplejeren støtte vejledning og inspiration til arbejdet med børnene. Dagplejeren og dagplejepædagogen taler om det enkelte barn, dets trivsel, sprog, motorik, personlige og sociale udvikling. Vi drøfter dagplejerens pædagogiske metoder, og kommer ind på mål og handleplaner. Dagplejepædagogen kommer jævnligt i legestuerne, og følger dagplejere og børn i større grupper. Derudover støtter hun dagplejerne i arbejdet med pædagogiske læreplaner for børnene. Den pædagogiske læreplans temaer er grundelementerne i dagplejernes arbejde med børnene. Samarbejdet mellem forældre og dagplejepædagog foregår gennem begyndermøder, forældresamtaler, ved arrangementer i legestuen, eller når man lige mødes i døren hos dagplejeren. Er der noget, man som forældre mener, dagplejepædagogen kan være behjælpelig med, er man til enhver tid velkommen til at ringe og få en snak.

HUSKERÅD som er vigtige i dagplejerens hverdag: Hvis jeres barn holder fri, skal i kontakte dagplejeren, så hun har mulighed for at planlægge dagen. Hvis I kommer senere om formiddagen med jeres barn så ring til dagplejeren, så I kan lave en aftale Hvis I bliver forsinkede, når I skal hente jeres barn, så giv dagplejeren besked. Husk at få skiftetøj, ekstra bleer og udendørstøj med til barnet også i gæsteplejen. Sørg for at have tid til at få snakket om barnet. Små ændringer i rytmen kan have stor betydning.

De 2 pædagoger, der fører tilsynene, er begge efteruddannede som henholdsvis Marte Meo terapeut og krop og bevægelses vejleder, hvilket sikrer en bred faglighed til gavn for børnenes trivsel og udvikling.