Jonna Sørensen

Billede af Jonna Sørensen

DGI dagplejer med Pædagogisk Assistent Uddannelse

Mit navn er Jonna, jeg er en årgang 1964, er gift med Per, og har 3 voksne børn, samt skønne børnebørn.

Jeg bor centralt i Rødkærsbro, i et dejligt hus, med en lukket have, hvor vi har en sansegynge, sandkasse, legehus, græsplæne og fliseområder.

Jeg har været ansat som dagplejer siden august 2005. Har haft et års uddannelsesorlov fra dagplejen, mens jeg tog uddannelsen til pædagogisk assistent (PAU).

Som person er jeg rolig og tålmodig. Jeg arbejder ud fra børnenes initiativer og daglige trivsel, hvor jeg lægger stor vægt på forskellighed

Jeg er certificeret DGI dagplejer, hvilket vil sige, at jeg naturligt tænker bevægelse, motorik, sanser og krop ind i dagligdagen.

Jeg har deltaget i kurser om barnets sansemotoriske udvikling. Jeg vægter en god og motorisk træning, hvilket giver sig udtryk i, at børnene selv skal have lov til så meget som muligt. De skal blive selvhjulpne, f.eks. selv kravle op/ ned ad stolen, barnevognen, tage tøj af og på, danse, hoppe, osv.

Vi leger både ude og inde, i sol, regn og sne. Det kan være alt lige fra perle – kæder/plader til mudder under neglene.

Vi arbejder rigtig meget med vores sanser og motorikken. Det kan være alt lige fra ”ræs” på rullebræt, øvelser på bold, ballonleg, masser af sanglege til at vi på ”hjemmedage” har en stille stund før/efter frokosten med massage, hvor også børnene giver hinanden/mig massage på hænder, fødder, ryg.

Traditioner:

I legestuen arrangerer vi fastelavnsfest, ikke nødvendigvis med tøndeslagning – men måske en anden form for ”leg”, men altid meget gerne med udklædning.

Dagplejedagen der er en landsdækkende aktivitet den 2. onsdag i maj måned, er også en dag, vi her i området markerer i en eller anden form.

Fælles har vi en årlig motionsdag.

Vi arrangerer også fælles juletræsfest for dagplejere og børn, lige som vi også op imod jul er i kirke.

Legestuen – formiddag/heldagslegestue:

En gang om ugen mødes vi i legestuen, sammen med 3 andre dagplejere og deres børn. En gang om måneden har vi heldagslegestue.

Børnene bliver til heldagslegestue dagene afleveret og hentet i legestuen, (jeg laver ”husker opslag” på skabsdøren/tavlen, forud for heldagslegestue). I forbindelse med heldagslegestue har jeg brug for forældrenes hjælp i forhold til at aflevere/hente barnevogn/gæsteseng i legestuen.

Til alm. formiddagslegestue, går vi hjemmefra kl. ca. 8.15, mødes og spiser formiddagsmad sammen, inden vi laver den/de i forvejen planlagte aktiviteter. Vi slutter formiddagen af med at spise frokost sammen inden vi så går hjem for at sove middagslur.

Heldagslegestue dagene har også i forvejen planlagte aktiviteter, vi udfører om formiddagen. Middagsstunden bruges for os dagplejere til at planlægge aktiviteter for den kommende periode, kollegial supervision, TOPI (tidlig opsporing og indsats) og andre fælles opgaver.

Til højtiderne – såsom fødselsdage, jul, påske mm kan det godt tænkes, at vi snupper en kage, pebernød el lign;-)

Indsæt billede af stedet

Dagligdagen:

Fra børnene kommer om morgenen og frem til vi spiser formiddagsmad ca. kl. 8.30, da leger, læser og hygger vi.

Når formiddagsmaden er spist, og vi har fået ryddet op og skiftet ble, så leger vi eller laver en eller anden planlagt eller spontan aktivitet frem til vi spiser frokost ca. kl. 11.30.

Når børnene har sovet deres middagslur, hygger og spiser vi lidt eftermiddagsmad. Frem til børnene bliver afhentet leger vi inde/ude.

I sommerhalvåret bruger vi tid ”i drivhuset”, plukker tomater, agurker mv., som vi spiser til måltiderne.

DagplejepædagogInger Skovgaard Pedersen

Forældresamarbejde:

Når vi skal samarbejde om Jeres barn er det vigtigt for mig, at vi har en god kommunikation imellem os. Hvis I er trygge ved at aflevere, vil Jeres barn også være tryg ved at være i dagpleje.

Hvis der opstår forståelses- eller tvivlsspørgsmål, så lad os tage fat på det, mens det stadig er en lille ændring/udfordring i hverdagen, så det ikke vokser til et problem.

Det er for mig vigtig at vide, hvornår børnene kommer om morgenen. Men det er også lige så vigtigt for mig at vide, hvornår børnene bliver afhentet om eftermiddagen, da vi måske kan nå en aktivitet/gå en tur om eftermiddagen.

Det er for mig også vigtigt, at I som forældre tænker på, at det for barnet er som en arbejdsdag at være i dagpleje, derfor kan de også som alle vi andre have behov for en ferie/fridag, omsorgs- eller sofadag.

Sovetid

Søvn:

Der tages hensyn til det enkelte barn og dennes søvn behov/rytme ved start. For at hele børnegruppen skal fungere optimalt, arbejder vi hen imod at børnene sover på samme tid.

Mine husregler:

For at vi kan udfordre os på alle de måder, vi har lyst til i hverdagen, er det vigtigt I husker flg:

• Tøj og fodtøj til årstiden (regntøj, thermo tøj, flyverdragt, sovetøj/ekstra tørre vanter/sokker, solhat, støvler, sko, sandaler mv.)

• Fodtøjet (også de voksnes) bliver i bryggerset (da børnene leger på gulvet)

• Inde/hjemmesko

• Skiftetøj fra inderst til yderst

• Barnevogn med dyne, pude, sut/sutteklud godkendt sele, regnslag og insektnet (barnevogne tages med hjem i weekenden/ferie)

• Garderoben i bryggerset ”ryddes” til weekend/ferie

• Bleer (gerne en pakke ad gangen – siger til i god tid, når der skal fyldes op)

• Søskende er velkomne, men jeg forventer, at de rydder op efter sig selv.

• I forældre har ansvaret for Jeres barn, så længe I er her – bl.a. sørger for af- og påklædning af overtøj og indesko.

Husk altid at tage et kig på skabsdøren/tavlen i bryggerset om nyheder, legestue, ture, ferie/fridage mm.

Ved sygdom:

Hvis jeg skulle gå hen og blive syg, vil I om morgenen blive ringet op fra dagplejekontoret, hvor I får tilbudt en gæsteplejeplads.

Jeg stiller Jeres barns ting i barnevognen/carporten

Mine åbningstider er:

mandag:  Kl. 6.30 – 16.15